24 Dis 2009

Memperingati Gaza 1 Tahun

berkait dengan harga sekotak rokok yang semakin tinggi, kata seorang smoker:
"bagi kami yang merokok ini, kalau harga naik RM100 pun, kami tetap akan beli juga"

-sumber : buletin utama TV3, 27 Disember 2009

_________intermission________________________


(ke jiwa yang tidur, mimpi membawa kau, ke 28 disember yang lalu,
kehancuran hampir 3 minggu, ke jiwa yang mengambil iktibar, keluargaku
yang disembelih, korban lebih ribuan, mencacai tanah, menggores pasir ke ubunmu,
ke jiwa yang sedang alpa, medan hembusan sedarmu, palit serat jihad ditubuhmu)



surat buat adikku :



Oh,…maaf adikku,
Aku tertidur,
Deringan jam tadi,..snooze,
Udah berdetik ke jam 7

Oh…maaf adikku,
Udah terlewat bangun,
Kau tahu?...mataku berpisat-pisat,
Pedih, semalam ku terlewat tidur.

Oh,…maaf adikku,
Semalam ada rancangan kegemaranku,
Udah diulang beberapa kali,
Ku tonton jua, biar ringgit yang ku hulur.

Oh,..maaf adikku,
Apa namanya?...
Yang kau panggil itu palestin
Apa ada disebut diprima atau ria?.

Oh ….maaf adikku,
Aku tak sempat menyahutmu,
Dikerongkongku penuh sotong,
Ada digoreng, ada dipanggang.

Oh,…maaf adikku,
Aku terlupa sampai panjang suratku,
Aku perlu mandi dan bersiap diri,
Mahu ke luar MEMILIH sarapan

Oh,…maaf adikku,
Bukan aku tidak mahu,
Tapi aku tidak mampu,
Aku tidak menyalahkanmu wahai adikku,
Kerana aku dibelai mahkota,
Dinegara yang rajanya takhta,
Ditempatku ini, sayurnya hanya ditepi jalan,
Dagingnya boleh ku tuai tanpa tunai

Wahai adikku, aku jadi pemalu,
Lemah berturut lembut,
Bukan lemah lembut,
Tapi lemah, istilah hina bagi manusia,
Tapi lembut, seperti mana dapat kau lihat
Pada semua anggota keluarga kita.


Oh,..maaf adikku,
Kau tahu?..semalam sewaktu tidur,
Badanku digigit nyamuk,
Gatal-gatal, merah-merah tubuhku,
Sungguh, ia mengganggu tidurku,
Terkadang ia hinggap ditelinga,
Membawa bingit dalam mimpiku.
Cukup mengganggu.

Adikku,
kudengar, kau disana berhujankan bom?
Bagaimana itu adikku?
Aku jadi bingung dengan istilah itu?
Apa kau boleh tidur jika bom jatuh diatas atap rumahmu?
Bukankah akan bocor zink rumahmu?
Nanti perlu pula diganti yang baru…


Maaf adikku,
Disini hujan kami bersih,
Walau sesekali disaluti asid,
Tetapi ia menyuburkan tanah disini,
Paling ganas, hujan disini hanya menatijahkan banjir.
Kalau begitu adikku, kau disana lebih beruntung adikku,
Kerana hujan bom itu hanya membocorkan atap rumahmu,
Tapi disini, hujan itu menyebabkan kerosakan harta benda,
Ya adikku, di sini lebih parah

Oh…maaf adikku,
Sebentar ya, mahu switch off penghawa dingin,
Ada butang hijau, ada butang merah,
Terlampau sejuk, mahu tertidur,
Apatah lagi baru tadi ku bersarapan.

Oh…maaf adikku,
Aku perlu pergi,
Mahu shopping sebentar lagi,
Jenama baru ku lihat tadi,
Sampai di sini saja suratku,
Aku mahu kau mengerti ,
Aku sayang padamu,
Walaupun kau jauh di sana.
Salam sayang dariku.


p/s : jangan kau selalu bermain hujan, nanti demam pula,….luv u


yang menyayangimu,
kuala lumpur, malaysia
Pengerusi OIC.


DIKALA MASJID ITU DIBAKAR


Firman Allah s.w.t :

dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat ibadat serta gereja-gereja (kaum nasrani) dan juga tempat-tempat sembahyang (sinagog kaum Yahudi) dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah sebanyak-banyaknya”.(al-haj: 40)

Jika di dalam ayat di atas, umat Islam telah dilarang daripada menjadikan rumah-rumah ibadat sebagai sasaran mereka dikala peperangan dan dikala damai, malang sekali sebaliknya pula yang sentiasa berlaku terhadap umat Islam. Seringkali jika berlaku apa-apa peperangan ke atas umat Islam, pasti musuh-musuh mereka menjadikan masjid-masjid sebagai sasaran. Lihatlah apa yang berlaku di Babri, India. Lihat juga kepada apa yang berlaku kepada masjid-masjid di Bosnia lewat konflik Serb-Bosnia. Lihat juga kepada masjid-masjid Iraq yang sentiasa terdedah kepada penghinaan dan serangan tentera-tentera “ paling bertamadun” di dunia, iaitu tentera-tentera Amerika Syarikat. Tidak kurang juga masjid-masjid yang berada didalam tanah Palestin 1948 ( yang dikenali sebagai Israel), ada yang dirobohkan, ada yang dijadikan muzium, ada yang ditukarkan kepada kandang lembu, dan tidak kurang juga yang ditukarkan menjadi kelab malam dan rumah pelacuran seperti mana yang dilaporkan oleh wartawan Palestine Return Centre, UK di dalam dokumentari mereka “The cries of the Minarets”. Lebih malang lagi, Masjid Al-Aqsa sendiri, yang merupakan masjid ketiga suci Umat Islam dan juga kiblat pertama mereka sendiri tidak terlepas daripada ancaman dan juga aksi ganas Zionis.

Usai peperangan 1967 yang menyaksikan kemenangan rejim Izrael dengan bantuan AS, pihak tentera Zionis telah memasuki Masjid Al-Aqsa dan menawannya. Dengan bertrak-trak tentera rejim, mereka telah menari-nari di sekeliling Masjid Al-Aqsa sambil menyanyikan lagu :

“letakkan apricot di atas epal,
Agama Muhammad telah hancur dan musnah,
Muhammad telah mati,
Yang ditinggalkan hanyalah anak-anak perempuan yang lemah”

Lagu tersebut membawa makna bahawa dengan kemenangan mereka yang dianggap sebagai mukjizat itu merupakan berakhirnya agama Islam. Ianya kerana kegagalan umat Islam mempertahankan masjid mereka itu menunjukkan bahawa umat Islam telah kehilangan orang-orang lelaki yang mampu mempertahankan Masjid Al-Aqsa!

Bermula dari tarikh itu jugalah pihak rejim telah mengisytiharkan tembok sebelah Barat Masjid Al-Aqsa sebagai milik mereka. Tembok sebelah Barat masjid yang dikenali selama berkurun-kurun sebagai “tembok Buraq” (kerana dikatakan Rasulullah SAW SAW telah mengikat Buraq ditembok tersebut sewaktu peristiwa Isra’ dan Mi’raj) itu telah ditukarkan namanya kepada “tembok meratap” atau “kotel”. Ianya telah diisytiharkan secara rasmi juga melalui tarikh tersebut sebagai kiblat warga yahudi untuk mereka menunaikan ibadat “meratap” dia atas kehilangan “haykal” yang pernah dibina oleh Nabi Sulaiman di atas tapak tersebut. Sehingga kini, penganut agama Yahudi yang berfahaman Zionis dari serata dunia akan menunaikan “haji’ mereka di sana. Bagi para tentera mereka yang akan menjawat jawatan tertinggi didalam angkatan tentera rejim juga akan menunaikan angkat sumpah” di tembok tersebut untuk mempertahankan Negara Israel (Erezt Yizrael) dengan nyawa dan darah mereka. Perlu diingat, penawanan ke atas tembok Buraq itu bukanlah suatu tindakan yang terakhir mereka terhadap masjid Al-Aqsa, tetapi merupakan permulaan bagi mereka untuk merobohkan Masjid Al-Aqsa dan membina semula kuil ibadat mereka yang dinamakan sebagai “The Mount Temple” ataupun “haykal Sulaiman”.

Sebagai bukti yang kukuh, pada 21 Ogos 1969, seorang penganut fahaman Zionis beragama Kristian dari Switzerland, Dennis Michael telah membakar sebahagian daripada ruang utama Masjid Al-Aqsa. Antara yang mengalami kemusnahan dari tindakan keganasan tersebut ialah mimbar masjid yang telah dibina semenjak zaman Nuruddin al-Zinki dan pernah digunakan oleh Salahuddin Al-Ayubi di zaman pemerintahannya. Seharian suntuk, umat Islam telah bertungkus lumus bersama-sama memadamkan api dan juga menyelamatkan kesan-kesan sejarah di masjid tersebut. Hasil dari peristiwa pembakaran Masjid Al-Aqsa ini, OIC telah ditubuhkan untuk menyatukan Negara-negara majority umat Islam agar menjadikan isu Palestin dan masjid Al-Aqsa sebagai isu utama umat islam sedunia. Bagi penjenayah yang telah bertanggungjwab membakar masjid Al-Aqsa pula, beliau telah dibebaskan oleh kerajaan rejim Zionis kerana didapati “tidak siuman”, walaupun dari segi profesionnya beliau merupakan seorang doktor perubatan!

Sebagai reaksi terhadap peristiwa pembakaran tersebut, Negara-negara Islam telah bersetuju untuk menubuhkan OIC sebagai langkah menjadikan isu Palestin dan Masjid Al-Aqsa sebagai isu utama umat Islam sedunia. Semenjak hari itu jugalah, 21 Ogos dianggap hari memperingati Masjid A-Aqsa sedunia. Sayangnya, sehingga kini, bukan hanya sekadar isu Palestin tidak dapat diselesaikan oleh OIC, malah isu Masjid Al-Aqsa yang sepatutnya diambil peduli oleh setiap umat islam terpinggir dari agenda OIC. ratusan resolusi yang telah diluluskan oleh OIC, namun diperingkat praktikalnya, tiada satu pun yang dapat dilaksanakan. Lebih malang lagi, dalam mengemukakan apa-apa penyelesaian terhadap isu palestin, Negara-negara OIC hanya menuruti sahaja apa-apa keputusan yang dibawa dari Washington dan Tel Aviv. Sehingga detik ini, walaupun sudah hampir tiga ancaman yang diumumkan oleh golongan radikal yahudi semenjak awal tahun 2005 untuk merempuh masuk dan menawan masjid Al-Aqsa, tiada apa-apa keputusan yang dikeluarkan oleh OIC dan mana-mana Negara anggotanya berkaitan perkara tersebut.

Sepatutnya, Negara-negara OIC menjadikan tarikh 21 Ogos sebagai tarikh untuk diingati oleh semua uamt Islam di serata dunia setiap tahun. Bukan hanya sekadar diingati, malah sambutan untuk memperingati Masjid Al-Aqsa di setiap Negara-negara Islam sepatutnya dijadikan acara kebangsaan, agar perasaan kecintaan umat terhadap Masjid Al-Aqsa akan sentiasa mekar dan segar. Rancangan dokumentari berkaitan Masjid Al-Aqsa mahupun filem berkaitan dengan sejarah masjid tersebut dan peristiwa pembakarannya seharusnya menjadi tayangan wajib di setiap saluran utama Negara-negara OIC pada tarikh itu. Jika dapat juga, perhimpunan pemimpin-pemimpin OIC yang dihoskan secara bergilir-gilir dijadikan acara utama setiap kali datangnya 21 Ogos, jika OIC benar-benar ditubuhkan untuk menjadikan isu Masjid Al-Aqsa dan isu Palestin sebagai isu utama mereka.

Jika pemimpin-pemimpin uamt Islam di OIC tidak dapat diharapkan, rasanya sudah sampai masanya umat Islam sendiri bersifat proaktif didalam usaha menyelamatkan Masjid Al-Aqsa. Bagaikan tiada peliknya jika kita mendapati bahawa majoriti anak-anak muda kita dan juga generasi tua sekalipun tidak tahu-menahu bahawa Masjid Al-Aqsa pernah dibakar pada tahun 1969. lebih menggerunkan lagi ramai yang kurang mengambil peduli tentang ancaman para pengganas Yahudi untuk menawan Masjid Al-Aqsa semenjak awal tahun 2005 ini, berbanding dengan kepekaan mereka terhadap siapakah yang bakal memenangi Akademi Fantasia musim ketiga. Atas kesedaran inilah, jika anda terbacakan artikel ini, dan merasakan tanggungjawab anda untuk mempertahankan Masjid Al-Aqsa dari dibakar buat kali kedua atau pun dirobohkan terus dan digantikan dengan “kuil yahudi’, maka tindakan segera wajib dilakukan. Mulai dengan diri anda sendiri, ketahuilah sejarah dan maklumat berkaitan sejarah palestin dan sejarah Masjid Al-Aqsa. Persiapkanlah diri anda dan keluarga anda untuk menyahut seruan jihad jika ianya dilaungkan demi mempertahankan Masjid Al-Aqsa. Didiklah anak-anak, saudara-mara, jiran tetangga dan rakan taulan tentang kepentingan Masjid Al-Aqsa di dalam aqidah umat Islam. Jika anda mempunyai kuasa di sekolah, anjurkan program-program yang berkaitan dengan kesedaran terhadap Masjid Al-Aqsa pada 21 Ogos nanti atau pun disambut bersama sambutan memperingati Isra’ dan Mi’raj, begitu juga jika anda menjadi AJK mana-mana masjid, surau dan pertubuhan Islam setempat. Bagi para mahasiswa dan mahasiswi juga, adalah menjadi tugas anda untuk menghidupkan ruh jihad untuk membebaskan Masjid Al-Aqsa didalam hati setiap penghuni kampus anda sekalian. Anjurkanlah program-program memperingati masjid Al-Aqsa di kampus-kampus dengan ceramah , konsert, perhimpunan aman, sebaran artikel, diskusi, forum, tayangan video dan pelbagai jenis acara yang dapat anda fikirkan secara kreatif.

Jika anda mampu juga, sebarkanlah artikel ini dan artikel-artikel yang berkaitan dengan masjid Al-Aqsa kepada mereka yang lain, agar kesedaran yang timbul nanti akan membawa kepada natijah yang positif di masa mendatang. Lakukanlah segera tindakan proaktif sebelum sampainya waktu umat Islam hanya mengenali Masjid Al-Aqsa selepas ianya telah dirobohkan dan digantikan dngan “kuil yahudi”. Pada waktu itu, segalanya sudah terlambat.

Sumber : chapter 4; dikala masjid itu dibakar, al-Aqsa dalam bahaya, al-Fadhil Ustaz Maszlee
Malik.

Disalin TANPA sebarang pindaan.


Ikhsaninsan
[serial] Peduli!!! Palestin

ter[penjara] dikebuk sepi

meratib asma' Yang Esa,
bila tertib langkah mengecil,
diperdu akar dunia,
gelombang Wahn yang menggoda.

diperuk tata bertahajjud,
dijeruk rasa bersimpang rakaat,
menjerut lawwamah di keting,
biat tapak di wajah Tuhan.

kalis rindu berperisai cinta,
gerbang bag menghalang,
buas nafsu yang durja,
dibaris kalam suciNya.

tikar taqwa melapisi iman,
ditudung marhalah tarbiah,
untuk disajikan pada Rabb Pencipta,
agar jauh dibaham neraka.

bukan tinta yang menghalang,
bukan kata yang berpalang,
bukan kala yang menyerang,
dan bukan bahasa yang kurang.

tapi rasa yang kecundang,
diselimut gebar lapang,
lapang dari usaha,
lapang dari amal,
lantas melopong di sana.

berpalit dakwat ketaqwaan,
biar sikit tapi membukit,
dari tersimbah bah yang padat,
tapi hangus tak kekal lama.

budi bertaburan atas nafas ikhlas,
dijujur bahasa, ditutur kata,
harap begitu jua yang sampai kepada Pencipta,
agar redha Tuhan itu jua yang dirasa.


ikhsaninsan
terpenjara dikebuk sepi

14 Dis 2009

apalah ada pada ku?

Apakah ada pada ku?

“apakah ada padaku sifat-sifat orang munafiq itu”? itulah pertanyaan mahsyur dari salah seorang manusia yang telah dijanjikan syurga, Saidina Umar al-Farouq, ketika dia berhadapan dengan seorang sahabat ,Huzaifah ibnu Yaman.

Huzaifah r.a merupakan sahabat yang dipercayai Rasul SAW, baik ketika baginda masih hidup. Dan dipercayai juga oleh para sahabat r.a yang lain selepas kewafatan baginda. Huzaifah merupakan “peti simpanan” yang mana dikhabarkannya oleh Rasul SAW kepadanya beberapa perkara rahsia dan antaranya adalah SIAPAKAH ORANG MUNAFIK!!!

Huzaifah r.a bukan sahaja diberitakan oleh Nabi SAW akan ciri-ciri orang munafik, bahkan kepadanya juga Rasul SAW memberitakan nama-nama orang munafik ketika zaman Rasul SAW masih hidup. Ya, si fulan bin fulan itu munafik, dan si fulan bin fulan ini munafik, itulah rahsia yang hanya diketahui oleh sahabat r.a yang seorang ini.

Saya teringat satu hari, ketika saya dan sahabat2 sedang mentadabbur ayat dari surat an-Nazi'at, seorang sahabat bangun dan berbicara mengenai ayat 35 surah tersebut :

“pada hari (ketika) manusia teringat akan apa yang telah dikerjakannya”


Ayat ini, kata beliau, menjurus kepada sifat nifaq ( orangnya munafik) yang disembunyikan, tersembunyi dari pandangan manusia, terhijab dari mata masyarkat, tidak diketahui oleh kaum kerabat, juga terlepas dari sebarang hukuman manusia. Tetapi tentunya tidak dapat terlepas dari pandangan Tuhan di mahsyar kelak.

Apa-apa yang disembunyikan, melakukannya secara senyap, dan sebagainya tentunya dapat dilihat oleh Allah SWT. Memetik tafsiran As-Syahid Sayyid Qutb ;

Pada saat itu “manusia teringat akan apa yang telah dikerjakannya”. Dia mungkin lupa dengan peristiwa-peristiwa dan kesenangan-kesenangan kehidupan ini dan mungkin juga dia tidak ingat terhadap apa yang telah dilakukannya. Tetapi dia kelak akan ingat kembali semuanya, ketika ingatan itu tidak membawa apa-apa kepadanya melainkan kesedihan dan penyesalan sebaik saja dia menyedari apakah kesudahan yang akan diterimanya, yang berupa azab dan bencana.

Teringat saya akan kisah mahsyur dari sahabat Abdullah ibnu Mas’ud, bila mana beliau sentiasa diikuti oleh orang kebanyakan untuk menadah kekayaan ilmunya, beliau berkata, “ orang ramai mengikutiku kerana inginkan ilmu yang ada padaku, tetapi jika mereka mengetahui apa yang ku lakukan disebalik pintu, nescaya tidak akan ada lagi orang yang mahu mengikutiku”

Allah menegur sikap yang sama pada orang Al-A’raab (kampung @pedalaman), kisah perjanjian Hudaibiah dalam surah Al-fath, yang mana mereka cuba mengingkari firman Allah, arahan Tuhan tidak diendahkan, dan kemudian lebih parah lagi mereka menuduh orang mukmin yang lain dengki terhadap mereka, 48 : 15.

Saya tertarik dengan tulisan seorang kolumnis majalah Solusi, Mohd Al-Adib Samuri, http://www.al-adib.net berkenaan takutkan Allah, walau di mana kita berada, walau apa pun jawatan kita, walau apa pun yang kita gunakan, dan berbagai-bagai ‘walau’ lagi, semuanya perlu kepada reminder bahawa Allah sentiasa melihat kita.

Lain dari itu, kefahaman kepada perkataan Ihsan, sebetulnya mampu mengubah manusia, dalam ertikata mudah, praktikal dari frasa “beribadatlah kamu seolah-olah kamu melihat Allah, kalau kamu tidak sampai kepada upaya itu, rasakanlah bahawa Allah sedang melihat kamu” mampu diadaptasikan dalam kehidupan. Ayat pendek ini menjelaskan 2 perkara utama dalam kehidupan:

1 . kamu melihat Allah
2 . Allah melihat kamu

Untuk sampai kepada upaya kita mampu melihat Allah, bukannya satu perkara mudah, ia merupakan mujahadah yang terlalu besar untuk dilaksanakan oleh manusia. Namun dengan bertahap, insyaAllah kita mampu sampai kepada point ke 2, Allah melihat kita, dan kemudian mampu merasakan bahawa ke mana sahaja kita halakan wajah ini, kita akan mampu merasakan kita sedang melihat Allah. Dengan tema ikhlas, ibadah kita hanya akan sempurna bila mana Allah redha akan ibadah kita, walau hanya sedikit.

Persoalan Ihsan inilah yang menjadi intipati penting dalam ibadah. Seperti mana ayat Al-Quran menyebutkan Solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar. Solat yang prihatin, solat yang khusyuk, yang mengimplementasikan maksud ihsan dalam setiap gerak kata dan laku akan menatijahkan lahirnya waris muslim yang terbaik, yang mampu membawa situasi ‘bersolat’ walau ke mana mereka melangkah.

Pernahkah, walau sekali, ketika mahu bersolat, kita merasakan kita sedang melihat Allah? atau
Pernahkah, walau sekali, ketika mahu mengangkat takbir, kita merasakan diri seolah-olah sedang melihat Allah?

Persoalan “Allah dan Penglihatan-Nya” inilah yang menggusarkan ramai manusia silam, terutamanya generasi salafus soleh. Motif peribadatan mereka yang berteraskan keyakinan yang tinggi bahawa mereka sedang melihat Allah itulah yang telah merubah mereka kepada generasi terbaik. Praktik itu menyelubungi setiap tingkah laku dalam kehidupan mereka, cara makan, cara tidur, cara bercakap, cara berhubung, cara berniaga, cara melayan tetamu, cara menghormati orang lain, dan seribu satu cara lagi,....

Dengan didasari kefahaman mereka inilah, terpacul soalan dari Amirul Mukminin ke 2, Saidina Umar al-Khattab r.a kepada Huzaifah r.a. itulah yang bermain di minda beliau, beliau khuatir dengan sedikit sifat nifaq yang terlekat pada dirinya, itu akan dihisab oleh Allah SWT. Walaupun kita tahu bahawa Umar merupakan salah seorang manusia dari sepuluh manusia di muka bumi, yang telah dijanjikan syurga!!!

Nah, apatah lagi diri saya ini, yang kerap bersalut dosa dan noda, yang sentiasa dilumpuri hina maksiat, diselubung segala macam kelemahan. Yang kerap suka bercakap, kurang beramal. Yang terkadang lupa dengan firman, Allah sangat benci terhadap mereka yang bercakap tetapi tidak mengotakan kata-katanya. Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan Rabb!!!
Ya Allah, jauhilah aku dari sifat-sifat nifaq

Mampukah kita jujur dalam tingkah laku, setelah kita mampu jujur hanya dengan berkata-kata?


Sumber :

1) Fi zhilal al Quran
2) Tafsir Azhar
3) Riyadus salihin

Ikhsaninsan
Jujur kata pada jujur tingkah laku

9 Dis 2009

batu bersurat


pagi ini hujan agak lebat, dari RnR seri kembangan, udah mula kelihatan biker-biker memberhentikan kenderaan, melapis tubuh dengan rain coat, dari arah pusat bandar jelas awan gelap memonopoli langit Tuhan, alah bisa tegal biasa, ku selimut tubuh lantas meredah hujan,

memang lebat hujan, ku tabahkan jua demi memenuhi ibadat pekerjaan, hujan tidak reda sehinggalah sepatu ku mencecah tar di ofis.

sejuk tubuh ini masih terasa, dari hening subuh tadi ku sudah bermandi mutiara dari langit, mutiara yang menguji anak adam untuk bangun menyembah bersama jemaah. Moga Tuhan jauhkan diri dari sifat nifaq.

Setiba di ofis, koran ku baca, sementara menunggu untuk bersarapan, diselak dan disemak, banyak yang ku baca, tapi cuma sedikit yang ku cerna, hanya bertujuan untuk mendapat appetite sebelum mula bekerja.

Aku percaya dan mengiktiraf batu bersurat, itu sejarah, yang bukan dibuktikan hanya pada nilai usianya, tetapi petunjuk bahawa Islam telah benar-benar sampai di bumi Malaysia ini, lain pada itu, tiada pengiktirafan yang selayaknya untuk batu tersebut melainkan tulisan-tulisan pada batu itu, difahami, lantas diteliti, lantas dipraktik dan lantas ia benar-benar membuktikan ia bukan sekadar 'bersurat' tapi jua 'bersirat'.

Al-quran diturunkan dalam nada mudah dan tegas kepada manusia, membawa mesej yang senang di fahami ketika zaman kehidupan Rasul SAW, jua cepat dan pantas jika cuba difahami umat Islam sekarang.

"dan demi sesungguhnya, kami telah mudahkan Al-quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pengajaran"

Al-Quran diturunkan berperingkat-peringkat, dan di zaman kerasulan Nabi SAW, para sahabat menghafal keseluruhan ayat suci al quran, dan disampaikan, selepas wafat Nabi SAW, para sahabat mula menulis di atas pelbagai medium, dan disampaikan. dan seterusnya tiba kaedah penulisan zaman Uthman, disebar dan di sampaikan.

Di satu ketika, telah banyak 'pelepah-pelepah tamar bersurat', 'daun kayu bersurat' dan jua 'batu-bersurat'.

Dan kini, sudah ketinggalan jika manusia menggunakan batu, sekarang manusia menggunakan kertas untuk mencetak 'mushaf bersurat', guna teknologi untuk menghasilkan 'CD bersurat' malah dalam telefon sudah ada,'surat-surat' jua boleh diedar kemas dalam 'pendrive bersurat', hanya tunggu untuk digunakan.

Pengiktirafannya???...kembali kepada main menu...kembali kepada desktop... Ada apa ada pada desktop?
Pada desktop kita boleh semak dan mengedit my document( tugas dan duty ) kita di dunia, kita juga boleh search di my computer(ad-din) berkenaan syariah Islam, kita boleh teroka deep sea of Islam, kita selam terus ke dalam, agar kesyumulan Islam dapat kita rasai, dapat difahami. Seperti mana sukarnya manusia mengklasifikasikan haiwan dan tumbuhan yang hidup di laut dalam yang mencecah ribuan meter, begitulah detailnya Islam malah lebih lagi.

Pengiktirafan yang menjumudkan,
pengiktirafan yang membutakan,
pengiktirafan manusia yang menceriakan fana pencacai bangsa.

Semak kembali inbox, simpan yang berkenaan dan tandakan spam yang menyesakkan dan lontarkan ke recycle bin agar boleh didelete terus. Iktiraf diri sendiri berdasarkan surat dari Tuhan, surat cinta dari Tuhan. Kerana bangsa mana lagi mahu kembali pulang ke era flinestone?...flinestone saja sudah bijak menggerakkan kereta dengan kaki.

apa mahu biar 'batu' itu terus menghempap 'kaki' kita???

ikhsaninsan

2 Dis 2009

baju rasmi

baju rasmi ke sekolah menengah adalah baju sekolah,baju putih dan seluar hijau bagi lelaki, baju putih dan kain biru bagi kaum hawa. Baju rasmi seorang tentera adalah sepasang hijau seperti yang dapat dilihat apabila berkunjung ke kem tentera ataupun UPNM, hatta seorangg waiter dan pilot itupun punya costume , cantik lagi berhias dengan reben dan tali leher. Namun, pernahkah terlintas dalam minda kita, baju rasmi apakah yang kita pakai ketika mahu menghadap Allah di padag mahsyar kelak?

Persoalan, apa agaknya bentuk dan gaya baju rasmi ketika ke tempat kerja?

Soalan itu bukanlah soalan yang sukar, jua bukanlah soalan seperti ditanya dalam rancangan realiti are you smarter than five graders ?

Adakah lelakinya memakai slack, khakis, kemeja dan wanitanya memakai baju kurung atau kebarung atau kebaya?ataupun.... perempuannya memakai celana berukuran anak-anak tahun enam?


Apa sebenarnya tafsiran bagi pakaian rasmi?
Orang lelaki melayu pakaian rasmi mereka ketika hari perayaan adalah baju melayu , tidak kisahlah sama ada baju melayu Johor atau baju melayu Kedah, Perak, Negeri Sembila, Selangor ataupun Jawa, ya, lelaki melayu sinonim dengan baju melayu mereka…bukankah melayu tak kan hilang didunia?


dan, perempuan melayu pula sinonim dengan baju kurung mereka, kenapa sinonim? Wanita melayu(wanita melayu terakhir @ tidak) mempunyai nilai kesopanan yang tinggi, dengan berbaju kurung, yang longgar dan tebal, dapat mengelakkan fitnah dari orang kebanyakan, itu tujuan asalnya, mempamerkan nilai keIslaman dan kesopanan wanita timur.

Tapi bila yang dipakainya itu, celana ukuran kanak-kanak, bajunya juga ukuran kanak-kanak, mungkin tafsiran baju rasmi bagi kaum wanita perlu di perlu diREMINDkan kembali.

yang mengistilahkan baju rasmi itu, hanyalah sembang dan kata manusia, makna kata, yang manusia 'rasa' cantik, yang manusia 'rasa' sesuai, yang manusia 'rasa' indah bila memakai, indah bagi yang melihatnya, itulah 'rasmi' namanya, biarpun ketat terkutat-kutat.


Biar di ofis sekalipun, yang wanitanya, pakaian rasmi mereka tetaplah perlu yang menutup penuh aurat, satu, yang longgar dan tebal, dua, dan ketiga ialah bau bukan baju, tapi 'bau rasmi'. Tinggalkan seketika persoalan bau rasmi itu.

Bukankah hadith menyebutkan, akhir zaman nanti terdapat wanita yang memakai baju tapi “telanjang”, itulah tafsiran telanjang, yang sendat terkulat-kulat. Jauhilah perkara yang boleh menebarkan lagi fitnah, kerana dirimu wanita, begitu berharga.


Bila sampai satu ketika , ada wanita yang mengatakan dia tidak memakai baju rasmi ke ofis, kerana yang ada dibadannya ketika itu, pakaian tak rasmi, yang seluar dan bajunya menampak susuk tubuh, "menyakitkan" mata, di mana tak rasminya baju itu? Di ofis, atau di mata yang memandangnya, atau di mata pemakainya? di mana seorang wanita itu berada, jika dikhalayak manusia, rasmi bajunya adalah memenuhi kriteria tadi,...berhati-hatilah wahai wanita, kerana anda sedang melakukan gangguan seksual ke atas kaum lelaki. Hindarkanlah diri anda dari menjadi penyumbang kepada jenayah-jenayah yang sudah berlambak-lambak di tanah air ini.

Yang lelakinya pula, segak pula bertie, long pants dan long sleeve, tapi bila luar dari ofis, semua sleeve nya dibuang, yang tinggal adalah pakaian ahli gimnastik!!!. Nak bermain futsal mainlah, nak berbadminton silakan, tapi itu bukan alasan untuk memalingkan diri si lelaki dari kewajipan menutup aurat.

Wahai saudaraku, walaupun kita dikenal kerana selalu berjemaah di surau sekalipun, auratmu jua perlu ditutup, jangan biar sahabat-sahabat yang tidak selalu ke surau mempunyai bukti untuk mengiakan bahawa mereka juga sama dengan anda, “kaki surau pun pakai pendek”.


Biarlah baju rasmi kita diterima oleh Allah, kerana Dia yang mutlak menentukan rasmi atau tidak kita untuk merasai syurga.


Ikhsan insan
From KL to Taiping, of course with love
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-