13 Mei 2010

untuk Ibu, isteri dan para wanita






Selamat hari Ibu

Segalanya untukmu Ibu, yang asalnya seorang wanita, kemudian lantas menjadi seorang isteri nan mithali.

Terbaru, macam-macam ada, segala macam diberi untuk wanita, koc wanita salah satunya, bermula beberapa minggu yang lepas, KTMB mengambil iniasitif dengan menyediakan koc ekslusif untuk wanita, hanya wanita sahaja dibenarkan menggunakan koc berkenaan, lebih selesa dan lebih mesra.

Dan terbaru lagi, MPH juga mengambil inisiatif yang sama, menyediakan store yang baru khas untuk wanita. Para wanita akan lebih selesa membaca, memilih dan seterusnya membeli dengan lebih bahagia....ewahhh...

Segalanya untukmu wanita.

Dan begitulah sewajarnya, perhatian terhadap masa depan wanita perlu lebih dititikberatkan, Islam justeru menjaga kesinambungan perkara ini, agar masa depan negara mahupun dunia itu sendiri terjamin.

---------------------------------

Untukmu Ibu, isteri dan para wanita

Kau datang menyinari hidup,
Bukan untuk seorang tapi semuanya,
Bukan secebis, tapi segunung yang kau pamerkan,
Kasih sayang dan cinta.

Ibu,
Kau ibarat mentari,
Menerangi tika siang,
Memberi cahaya dalam ketenangan

Wanita,
Kau indah bak bulan purnama,
Memayungi malam dengan ketenangan
Memberi nafas pada raja dan rakyatnya

Ibu,
Ku mohon padamu,
Kerna cintaku padamu,
Jangan kau tinggalkan aku,
Jangan kau tinggalkan aku,
Jangan kau tinggalkan kami,
Di timbunan sampah nan membusuk,
Di lorong hitam kediaman si anjing,
Di tepian sungai yang keruh menyesakkan.

Ibu,
Kau ratu,
Walau tidak mengenalimu
Walau tidak pernah melihat wajahmu,
Tapi aku kan dari rahim mu?,
Dari rahim mu, kediaman “penyayang”
Tempat lahirnya cinta dan kasih sayang

Ibu,
Ku mohon pada Allah,
Akan kebahagiaanmu,
Walau tidak sempat untuk aku,
Untuk aku berterima kasih pada mu,
Kerna melahir aku,
Kerna mengizinkan aku ke dunia,
Walau Cuma seketika.

Ibu,
Maafkan aku,
Kerna cintaku kepada mu,
Kerna kasihku kepada mu,
Kerna sayangku kepada mu,
Aku perlu mengadili,
Menjadi juri untuk mu,
Di sana, di sana nanti.

Ibu, aku cinta pada mu

------------------------------

Saya faham
Kita memulai merintis dari awal
Dari tidak punya apa-apa..
Dan ketika perlahan-lahan kehidupan membaik
Alhamdulillah

Tapi saya lihat
Banyak diantara pemimpin umat ini
Lupa ustaz...
Apa gerangan yang membuat dunia ini
Lebih menarik daripada dakwah itu sendiri

Kita sudah lihat itu
Apakah ini, ini yang dikehendaki
Oleh perjuangan kita selama ini
Dengan pengorbanan kami para ibu di belakang

Saya yakin bukan untuk itu uztaz
Pedih hati melihat iman kita yang dipertaruhkan itu
Dikalahkan hanya oleh jabatan dan harta....

(petikan dari filem Sang Murabbi)


ikhsan insan
selamat hari lahir untuk ibuku
14 Mei 2010
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-