24 Feb 2009

Hamba Merdeka

Aku Hamba merdeka , tapi bukan penderhaka.


Aku hamba merdeka,
Kernaku di Malaya, itu satu,
Kerna Islam agamaku, itu juga satu.

Aku di label Islam, kerna warisan, itu dulu,
Aku dicop Muslim Mukmin kini, kerna ilmu.
Kerna bila warisan itu dipandu, ia berarah,
Kerna bila ilmu dipadu, ia bertuju.

Aku hamba merdeka,
Kerna kad pengenalan,
Jua kerna sijil lahir ku,

Yang disah rasmi,
Oleh pihak yang juga disahkan rasmi.

Merdeka ku juga,
Kerna ku turuti perjanjian,
Perjanjian simbol diri yang mentaati kemerdekaan.

Biar perjanjian atau perlembangan atau deklarasi,
Akan ku turuti dari rambut sampai ke kaki.
Itu janji hamba merdeka.

Tapi ku elak diri dari mungkir janji,
Kerna itu tanda munafik laksana bangsa yahudi,
Aku serah diri pada perlembagaan yang dimeterai.
Itulah bukti aku bukan penderhaka.




Sokonganku padu pada yang ku pasti Penghulu.
Warisan ku adat, jadi indah andai ku hias dengan Islam.
Aku anak Perak


SMizanSaidin
12.55 pm
16 Safar 1430H
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-