26 Mac 2009

Aku Kagumi Sejarah

Aku kagumi sejarah,
Dengan sejarah aku memandu arah,

Tapi aku kagumi Tuah,
Kerana setia di tebing,
Biar badai melanda,
Tak kan berpatah membelah arus

Tapi kerap ku termenung,
Apa sumbangan Jebat yang digelar derhaka?
Kelu tak bersumber.

Mengapa Jebat yang lebih diingati,
Kerana perwirakah, atau hanya pandai bersandiwara,
Dia kesatriakah atau pembawa kekacauan

Imbauan sejarah, Jebat menderhaka,
Mentaati pemerintah, atau setiakawan,
Menghunus senjata mengundang padah,
Tapi menghunus kebodohan akan bertambah kezaliman

Biar andai derhaka yang diistilahkan,
Mentaati kezaliman puncanya bala,
Mengundang noda pada sucinya setia,
Taatkan Allah, sami’na wa ata’na

Biar kuasa, biar takhta,
Biar harta, biar wanita,
Imbuhan kata boleh dipelajari,
Imbuhan dunia jangan dihampiri.

Biarlah Tuah terpacak ditebing,
Andai setia itu pendinding
Abaikan dulu ia mitos atau legenda,
Tapi garaplah ia, anggapkan teladan


SMizanSaidin
Aku kagumi Sejarah
9 Rabi’ ul Awwal 1430H
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-