26 Mac 2009

aku katak, kamu apa?

Aku katak kamu apa?
( dari mereka yang bergelar katak)

Marilah bersama-sama muhasabah diri.

Mari berbicara mengenai katak sekejap

Maaflah, sengaja hamba nak bercakap(menulis) mengenai katak (di malaysia khususnya).
Apa yang kita faham mengenai katak...ambil masa 1 minit, buka internet...taip katak...baca dan hayati...tak perlu kita ambil banyak masa untuk katak.

Bukan hamba tahu sangat mengenai politik, malahan sangatlah hamba tidak faham, apatah lagi ia antara yang hamba kategorikan sebagai circle of concern, sangat jauh (bukan mustahil) dari apa yang mampu hamba ubah...kalian bagaimana? Tepuk dada tanya katak...

Sudah menjadi lumrah untuk katak...dikurniakan pencipta dengan kaki belakang yang panjang ( otak geliga-mungkin) yang kuat(banyak pengaruh), dan katak mempunyai bau agak busuk (emmm...kalian fikir sendiri). Tapi perlu kita maklum, bahawa bisa haiwan bertulang belakang paling bahaya (no. 1 ) didunia adalah dari spesies katak juga,..iaitu katak emas beracun ..Phyllobates terribilis , emmm...dari nama pun udah kita maklum ...how terrible this golden frog....

Dan cantik seandainya kita mengambil iktibar dari katak, sebagaimana Allah menunjukkan pada kita tentang pengajaran dari nyamuk sekalipun...

Sesungguhnya Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi mereka yang kafir mengatakan: "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan?." Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberi-Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik.”-Al-Baqarah ayat 26.

Melihat kepada masyarakat kita khususnya, begitu mengambil berat perihal politik, ekonomi, kebajikan, sukan etc, sesuatu yang wajar diberi penghargaan, dan kebelakangan ini tsunami politik yang melanda negeri dan negara lebih panas hatta lebih panas dari hotdog sekalipun.

Andai hamba alihkan katak kepada nyamuk dan dari skop politik kepada soal lain, contohnya peranan kita terhadap masyarakat kita, penduduk taman atau sesiapa sahaja yang boleh dikategorikan sebagai circle of influence, tentu ia lebih memberi erti.

Nyamuk cukup untuk menjadi tazkirah hebat untuk kita, letakkan disebelah dulu mengenai peranan nyamuk dalam ekonomi (ubat nyamuk : solid, liquid, etc). Kita lihat mudarat(maslahat) nyamuk.

Dalam perjalanan pulang semalam pun, ada satu kawasan dilihat di “fogging”, mungkin ada laporan kes denggi. Itulah keupayaan sepanjang masa nyamuk.
Nyamuk sebagai vektor dalam banyak jenis penyakit mempunyai keupayaan tinggi(semangat). Mana tidaknya, dua atau tiga ekor nyamuk yang sudah dijangkiti sebarang parasit boleh memberi risiko untuk menyebarkan penyakit dalam satu kawasan yang besar. Mudah, cepat dan mesra.

Walaupun nyamuk jangka hayatnya pendek,
Aedes aegypti (vektor denggi dan demam kuning) –2 minggu hingga 1 bulan (dewasa)
Anopheles sp : vektor filaria (wuchereria bancrofti)- 2 hingga 3 minggu (dewasa)
Ia tetap sahaja melaksanakan apa yang perlu ia lakukan semampunya.

Itu baru usianya, mari kita lihat pula keupayaan nyamuk spesies Aedes aegypti pula,

Ia boleh terbang sejauh mata memandang, sehingga 10 kilometer pada satu malam sahaja, dan ia boleh terbang 1 hingga 4 jam secara berterusan dengan kelajuan 1-2 kilometer sejam,...sangat-sangatlah bertepatan dan berfakta, mengapa Allah yang Maha Bijaksana minta kita ambil iktibar dari nyamuk...ayat al-Quran manakah yang manusia dustakan???

Lainnya, hayati firman ini,..

Hai manusia, telah dibuat perumpamaan, maka dengarkanlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalatpun, walaupun mereka bersatu menciptakannya. Dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. Amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah (pulalah) yang disembah.”-Ai Hajj ayat 73

Allah beri lagi peringatan dari lalat pula. Fisiologi dan anatomi lalat, bolehlah cari sendiri.

Ayat al-Quran manakah yang hamba dan tuan hamba dustakan???

Bagaimana dengan hamba ini, mudahkah hamba untuk berinteraksi dengan masyarakat, cepatkah hamba mendekati penduduk, atau mesrakah hamba dalam berkomunikasi dengan mereka.

Bagaimana dengan tuan hamba sekalian?...alihkan balik tumpuan terhadap apa kerja yang menjadi lingkungan pandangan dan kemampuan kita...setuju? ...setuju...setuju...setuju.

Sebagai selingan,..

Hamba teringat ketika di suatu petang menunggu waktu asar di ofis tempat kerja. Ada suara-suara sumbang yang memang agak sumbang berhampiran surau. Berbual dengan tempo suara yang agak nyaring dan bakal mengganggu solat. Ada seorang insan prihatin yang ‘sound’ mereka tapi dalam keadaan ‘senyap’ dan hanya didengar oleh insan kerdil didalam surau juga, motif sampai cuma sasaran kurang tepat, tapi sekurang-kurangnya dia mahu ( ia menjadi tazkirah kepada hamba).


Akhir kalam,..
Nyamuk....tak beri peluang

Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.

SMizanSaidin
9 Safar 1430H



http://en.wikipedia.org/wiki/Aedes_egypti

http://creatures.ifas.ufl.edu/aquatic/aedes_aegypti.htm

http://environmentalrisk.cornell.edu/WNV/WNV-LArchive/0610.html
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-