8 Jul 2010

bukan aku tak cinta

bukannya aku tak tega
bukan pula aku tak cinta


tanyakan saja pada mereka yang mengenali aku, teman serumah mahupun bekas teman serumah, ada apa dengan bola dan diriku. mereka tentu saja faham.

aku bercinta dengan bola,
2006, tika tahun terakhir belajar,
EPL saban musim, Liga juara, dan lain-lain

diketuk-ketuk pintu sebelah, ajak meneman,
dimisscall, di awal pagi hening,
ada apa dengan bola dan aku,

t-shirt negara menjadi teman
barangan kelab menjadi pilihan,
apa-apaan lagi,
ada apa dengan bola dan aku,

bukan aku tak cinta, tapi,...
tapi cintaku lebih perlu kepada mereka,
mana mungkin aku lupakan mereka
aku menyayangi mereka lebih dari segalanya.
aku tak mahu diri ini alpa dan lalai,
kan telah ku serahkan diri ini pada mereka,
untuk paling kurang, mengingati mereka,
dalam doa dan tidur
dan aku tak mahu kehilangan cinta itu,

Gaza, palestin, hamas,
mereka sebenar pencinta,
sedang bercinta,
mana mungkin aku palingkan wajah,
tika sedang bercinta,
setelah aku tahu flotila, sabra jua shatila,
bethlehem dan masjid khalil
mana mungkin itu bukan cinta,
dipupuk saban tahun,
takkan aku lupakan,
biar disaat itu mereka mengingati makhluk bernama bola

maaf andai aku tidak melihatmu,
maaf bola, ada lain yang aku sayangi
bukannya aku tak cinta,...
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-