12 Jul 2010

bunga...


























Align Center





(peringatan : entry ini tiada kena-mengena dengan selebriti atau sesiapa sahaja)


bunga,
semua sedia maklum, bila saja disebut bunga, metaforanya sudah barang tentu tentang keindahan, kecantikan dan kebahagiaan. bahkan bagi bunga tertentu, lantas boleh dikaitkan dengan acara atau festival tertentu.

asal bicara tentang bunga, bagi penggemar orkid, barangkali sudah berpinar-pinar matanya, sebut saja spesies, laju dia menjawab. begitu prihatin dia pada orkid

asal bicara tentang bunga kebangsaan, semua kita faham bunga mana yang dimaksudkan. bunga patriotik gelarannya.

mujur saja sabtu lalu, agak berkelapangan. tup tup diajak berjalan-jalan / berehlah mungkin , ke Putrajaya.

saya secara natural bukan pecinta bunga, namun secara supernatural, saya meminati dan memuja keindahan, kecantikan, apatah lagi pemandangan indah ala-ala taman bunga dalam siri twilight..apa-apa je lah...

pokoknya, panorama yang indah bisa saja saya rakamkan dengan gadget saya, dan jadikan wallpaper, juga pengajaran....pengajaran?

baru berlangsung, mulai 10 hingga 18 julai, dan boleh saya katakan bahawa festival berkenaan sangat sesuai untuk dimasukkan dalam agenda bersama keluarga.

namun disebalik asyik melihat bunga-bunga dan kreativiti penggubah-penggubah bunga, terselit rasa tidak manis dalam diri bilamana jika difikir-fikir kembali , ghazwul fikr(perang pemikiran/perang saraf) dari barat sentiasa menyelit dalam aktiviti harian kita, termasuk dalam festival ini, jika boleh saya berpendapat demikian,

hampir saja mustahil bagi saya mungkin, untuk menyusun kuntum-kuntum bunga menjadi sesuatu yang simbolik seperti ini, tapi ada yang mampu.





betapa spongie itu telah "real life" di Malaysia, bukan sekadar wildlife di underwater, ia menghadirkan diri dalam rancangan TV, memasuki minda dan hiburan kanak-kanak, mengancam dengan sekian banyak agenda negatif secara halus, tanpa dan dengan kita sedari. betapa kitty atau apa saja namanya itu memasuki dunia anak-anak kita dengan sarana yang kita sendiri rasmikan.

betapa "luhur" dan agresif nya perjuangan barat untuk merealisasikan agenda mereka, memusnahkan tamadun Islam dengan merosak pemikiran sedari kecil, mempamerkan kebobrokan tamadun dengan gaya santai dan lembut, "sopan" dan teratur, dan mujurnya kita ada upin-ipin untuk diberi sandaran, paling kurang masih ada inisiatif ke"timur"an yang tenggelam timbul dalam karakter berkenaan, paling kurang.

tika sibuk melihat-lihat, saya hampir terbayangkan sesuatu bila melihat design ini,...





FLOTILA 2010

imaginasi saya mungkin terlampau tinggi, mungkin, tapi saya cuma membayangkan andai begitulah tulisannya di situ, ribuan pengunjung yang datang tentunya beristighfar dan bersyukur atas nikmat yang telah diberi, ya...nikmat bukan, kerna masih dapat melihat beza warna antara bunga-bunga, yang sudah pasti tidak dapat dilihat jika kita di Gaza atau berhampirannya, Alhamdulillah.

mungkin perbandingan akan nyata berbeza setiap orang, mungkin kebanyakan yang pergi hanya mencari keindahan bunga-bunga, juga mungkin ada yang berkunjung atas alasan membawa keluarga makan angin dan berjalan-jalan, dan mungkin juga beralasan ke sana untuk menghabiskan masa dengan pasangan tidak halal bagi mereka, mungkin, apa saja.

tapi bagi saya yang ternyata suka untuk berbeza pendapat malah memikirkan sesuatu yang lebih sombolik :





kepada





sekali lagi, bukan saja ribuan malah puluh ribuan pengunjung yang datang, bahkan akan terpaku "ke dinding" andai melihat keadaan tersebut, ternyata kemungkinannya bukan saya semata yang mempunyai imaginasi "tahap cipan" seperti di atas.

nah, malah tidak dinafikan, hanya untuk menyusun kuntuman secara mendatar sahaja mengambil masa dan tenaga yang bukan sedikit, apatah lagi menyusun kuntuman secara menegak dengan corak dan tema sebegitu, hampir mustahil dapat dilakukan oleh saya tentunya. dan apatah lagi jika digabungkan kesenian dan kebudayaan pada rekaan berkenaan dengan bendera dan corak Palestin, Allahu akbar, pastinya menjadi kenangan yang terindah bagi setiap pengunjung, menusuk ke dalam jiwa dan sanubari.

tapi, tentunya menyusun corak berkenaan yang STATIK lebih mudah dari "mengukir" Palestin di "jiwa dan sanubari" sepanjang masa...



kanoute si pemberani


festival bunga, ia bukan sekadar warna-warni....

tidak lain,
perjalanan akan memakan sebahagian dari kudrat kita
secebis dari harta kita,
sebakul dari masa yang kita ada,

tidak lain,
perjalanan itu menuntut penelitian,
pada mata dan kata,
agar yang terlahir zahir,
bahkan mengandungi simpulan erat,
simpulan cinta dan pengharapan
tersimpul dikuntuman sakinah Tuhan


ikhsan insan
flotila , asal setia.
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-