28 Jan 2008

himpunan hikmah



Himpunan hikmah, pembangkit jiwa,
Luahan teladan corak teknologi,
Sungguh perlu untuk dihayati,
Dari perasaan cinta,
Mereka yang digelar ikhwah,
Tamsilan yang sukar dibandingkan,
insyaAllah, akan dijelmakan dalam lisan dan perlakuan,



“Sesungguhnya perjalanan seorang Daie itu sangat panjang dan melelahkan. Ketika itu orang lalai akan hairan melihat Daie mengsengsarakan diri dalam kelelahan dan bertanya “ Sampai bila kau akan melelahkan diri”,. Dijawab Diae dengan pasti “ Sebenarnya aku mengharap pengistirehatan (Syurga).”-al-fawaid-Ibnu Qayyim.

Akh Zul, 6.51 am, 16 Ramadhan 1428.

Sesungguhnya syaitan itu tidak mempunyai kekuasaan terhadap orang-orang mukmin dan bertawakal kepada Allah. Sesungguhnya kekuasaannya hanya atas orang-orang yang mengambilnya sebagai teman dan atas orang-orang yang mempersekutukan Allah-An-Nahl: 99-100. yang mana satu kita? Pilihlah…”

Akh Meor, 2.27 pm, 10 Syaaban 1428.

“ Biar nafsu sunyi tanpa godaan, biar kaki sunyi tanpa berjalan, tetapi jangan biarkan akal sunyi tanpa ilmu dan jangan biarkan hati sunyi tanpa cinta kepada Allah SWT”

Akh Meor, 6.50 pm, 9 Ramadhan 1428.

“ Aku tetap tak peduli, asalkan aku seorang muslim, biarpun diriku dibunuh mati, untuk Allah kematianku pasti”

Akh Amir (KUIS), 12.51 am, 9 Ramadhan 1428.

“To love someone is nothing, tobe love by someone is something, to be love by someone you love is exciting, but to be love by Allah is everything”

Akh Limi, 10.14 pm, 8 Ramadhan 1428.

“ Wahai hatiku yang layu, hamparkanlah pengakuanmu, surutkanlah keangkuhanmu, takut dan tunduklah pada Rabbmu, tutupilah dengan hijab malu, biar hanya
Dia dalam mu”

Akh Shahman, 10.04pm, 8 Ramadhan 1428.

“ KETENTERAMAN, KETENANGAN DAN PERLINDUNGAN, itulah kata yang tepat untuk gambar hubungan antara pria dan wanita. Seorang Akhwat, wahai Akhi, berlindung kepada suaminya untuk peroleh keKUATan dan keHIDUPan, sedangkan PRIA berLINDUNG kepada isterinya untuk peroleh KECINTAAN dan KEHIDUPAN. Ambil peluang bulan Ramadhan untuk doa dapat perhiasan MAHAL.”

Akh Halimi, 11.37 pm, 7 Ramadhan 1428.

“ Jika HATI sejernih air, jangan biar ia keruh, jika HATI seputih AWAN, jangan biar mendung, jika HATI seindah bulan, hiasi ia dengan IMAN, Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak”

Hamba Allah, 10.08 pm, 3 Ramadhan 1428.


“ Jadi faqih atau jadi sufi, benar! Itu sifat yang perlu ada pada seorang yang bergelar murobbi, kerna kita tidak mahu menghukum sosok-sosok tubuh yang masih lena dibuai mimpi, bagi mereka maksiat menjadi tabi’I, bahkan sudah sebati dalam diri, khayal melayan nafsu memuaska kendiri, kita sebagai daie harus sedar mereka ini sedang lupa pada Ilahi, akibat tergoda dengan tipuan syaitan yang dilaknati, oleh seluruh penduduk langit dan bumi, ingat ku pesan!
Jangan pandang mereka dengan rasa benci, itu bukan karakter seorang Daie, sebaliknya bimibing mereka dengan strategi, pelajarilah seni-seni menyentuh hati, tidak kira kafir atau muslim fitrah kita sama bertauhidkan Allah sejak sebelum lahir lagi, jadi jangan gentar pada ancaman, jalan dakwah memang penuh dengan onak dan duri, putus asa dengan dugaan penyebab rugi, kita mengajak insan kembali pada sifat semulajadi, ingatlah!
Pertolongan Allah pada pencinta sejati, cakar-mencakar sesama jemaah perlu dihindari, sebaiknya saling melengkapi, berbeza kelompok berbeza seni, bersatulah!.Jangan syok sendiri, jangan jadi buih yang banyak tetapi tidak berdaya dipukul badai ke sana-sini.”

Akh Zul, 1.30 am, 5 Syaaban 1428.

“Demi Allah, waktu malam terasa begitu panjang bagiku jika aku teringat saudara-saudara seagamaku, lalu aku berharap segera tiba waktu pagi sehingga aku bias memeluknya, kerana kerinduan kepadanya”-Umar Al-Khattab.

Akh Zul, 9.58 pm. 29 Rejab 1428.

“no sweet thoughts to forward, no cute graphics to send, just a LOVING FRIENDS saying…Happy friendship day.”

Fairus(Ayus), 1.46pm, 17 Rejab 1428.

“Tidak ada suatupun yang paling berharga yang dimiliki oleh seseorang insan selepas nikmat Islam selain teman yang soleh. Apabila kamu dapati wujud kasih sayang padanya, maka peganglah ia dengan sungguh-sungguh”-Umar r.a

Akh Lan. 0000, 00 1428.

“Kekerabatan memerlukan kecintaan tetapi kecintaan tidak memerlukan kekerabatan”.-Saidina Ali k.w. (moga cinta kita hanya kerana Allah dan takkan pernah tergugah selamanya.)

Akh Meor,10.25 pm, 13 Rabi’ul akhir 1428.

“Family and friends could come close to us but no one really knows us or can help us except Allah, indeed, we are born alone will die alone and will stand for judgement alone, I had always felt alone, I was right,… masyaAllah.

Akh Zul, 6.28 pm, 1 Rabi’ul akhir 1428.

“Dakwah bukan hanya amanah dan kesempatan, melainkan juga sebuah anugerah dan kerananya pula manusia berhak untuk menikmati keindahannya”.

Akh faridul, 12.35 pm, 17 Rabi’ ul Awal 1428.

“menurut Dr. Yusuf Qardhawi dalam bukunya taubah ilallah, antara sarana bertaubat adalah kehendak yang kuat untuk mengubah lingkungan dan temannya kepada yang lebih baik. Teman dimana dengan melihatnya kamu teringatkan Allah, tutur katanya mendorong ketaatan kamu kepada Allah dan perilakunya mendorong kamu menuju Allah.
Akh Syafiq, 5.23 pm, 3 Rabi’ ul Awal 1428.


“Kami memperhatikan hadis-hadis dan nasihat-nasihat ini, tetapi kami tidak mendapatkan sesuatu yang lebih memperhalus hati dan lebih mudah mendatangkan kesedihan selain daripada membaca al-quran dan mentadabburinya.”- Wahib b. Al Ward.
“apakah tanaman al-quran di dalam hati kalian wahai ahli al-quran, sesungguhnya al-quran ialah penyubur orang mukmin sebagaimana air hujan menjadi penyubur tanah”. Malik bin Dinar.

Akh Zul, 12.21 am, 18 Safar 1428.

“Dakwah kita: “ Tenang tapi lebih kuat dari angin taufan ; Tawadhuk tapi lebih tinggi dari gunung; Sempit tapi lebih luas dari batas-batas wilayah bumi seluruhnya; Bersih dari fenomena kepalsuan dan menawan tapi penuh dengan keagungan, kebenaran, keindahan, wahyu dan pertolongan Allah”-Al Banna.

Akh Abu, 10.38 pm, 28 Muharram 1428.

“Mengingati TEMAN tanda persahabatan, mengingati MATI sumber keteguhan iman, mengingati AKHIRAT semulia-mulia ingatan dan mengingati ALLAH nadi ketenangan..Happy eiduladha”-

Akh Rashidi, 7.52 pm, 10 Zulhijjah 1427.

“Sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengasih lagi penyayang pada hambanya… Jika Allah sayang pada seseorang, maka ALLAH bagi iman, jika ALLAH sayang lagi, ALLAH bagi kekuatan untuk amal agama dengan sempurna dan jika ALLAH sayang lagi, ALLAH akan susahkan hambanya dalam kehidupan terutama dalam urusan menjaga dan menegakkan agama, itulah bukti kasih sayangNYA...berjuanglah dan jangan putus asa selagi masih ada masa… sayang ALLAH janjinya pasti!!”

Ashraf-KAKS, 5.24 am, 14 Ramadhan 1428.

“ Dunia memang kejam, sebab membuat diri ini sibukkan diri dengannya, namun diri ini lebih kejam sebab memilih untuk menyibukkan diri dengan dunia, layakkah diri yang kejam ini mendapat cinta wanita apatah lagi cinta-Nya”.

Akh Halimi, 9.16 pm, 14 Muharram 1429.

EF Loyal Mujahid
SMizanSaidin
Himpunan Hikmah
Alfatah_mujahid06@yahoo.com.my

Tiada ulasan:

Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-