12 Feb 2008

Perkhabaran dari Pemuda


Semua orang bercakap tentang remaja. 90% berbincang tentang produk yang ingin dijual kepada remaja. Hanya 10% sahaja yang berminat untuk berbincang bagaimana menyelamatkan remaja. Dan dari 10% itu, hanya segelintir yang memindahkan perbincangan kepada agenda. Moga kita termasuk di dalam segelintir yang kecil itu! 1

Bagi sebuah bangsa, uniknya, kekuatannya adalah pada pemuda, yang juga dikenal agent of change ( agen perubahan). Apapun yang diperjuangkan, ideologi mana pun yang dipertahankan, hampir saja mustahil untuk berjaya tanpa kesabaran dan kekuatan pemuda.
Itulah rahsianya mengapa Rasul SAW menguatkan barisan pemuda pada awal dakwahnya. Seperti contohnya Usamah bin Zaid. Inilah pernyataan yang dikongsi bersama oleh Dr. A’idh Al-Qarni dalam bukunya ,( “Selagi masih muda; Bagaimana menjadikan masa muda begitu bermakna”).

Hadith Nabi SAW yang menyebutkan tentang ingatlah dan perihatinlah dengan waktu muda sebelum sampai usia senja, tentunya sudah sebati dalam masyarakat kita. Berbagai lapisan masyarakat menghulur tangan dalam merealisasikan impian melihat waris agama dan bangsa yang sihat dan mantap.

Sebagai iktibar, disebutkan disini betapa waris agama dan bangsa kita ketika ini memonopoli keadaan dan masa. Bunuh, rogol, merompak( pecah rumah etc), dadah, zina( pergaulan bebas) dengan kerja sampingan sebagai melepak, rokok, vandalisme, remp-it, langgar lari, langgar jalan, kecuaian terletak pada siapa, semuanya perlu dan patut tertuding pada kita, kerana kesempatan untuk membuka ruang perubahan ada pada kita, masa tertuang tak kemana, dari ibubapa kepada guru, jiran, tauke kedai emas, tauke gedung, pemilik restoran , pemilik kedai runcit, tauke taugeh, polis, pihak berkuasa dan kementerian serta pihak kerajaan semuanya fokus kepada muda-mudi, termasuk pemuda yang ‘skema’ dari segi fizikal dan mental. Lihat bagaimana masa mereka tertuang tanpa faedahnya.

Dari sisi yang lain penulis tidak menafikan keterlibatan bangsa lain dan non-muslim dalam menu statistik jenayah, juga penulis tidak menutup mata terhadap segolongan umat yang menyuruh kepada makruf dan mencegah yang mungkar dari perhatian penulis, Cuma untuk melihat situasi, moga dapat mencipta solusi, bukan untuk mencambah persepsi, apatah lagi mencipta kontroversi.

Generasi inti( teras), generasi penerus ataupun generasi pengganti. Nama julukan yang sesuai untuk sesiapa saja yang memposisikan diri dalam mentarbiyah diri mengenal Allah dan RasulNya. Bila terpandangkan silibus kita sewaktu di tingkatan 3, tentunya dengan mudah dapat melihat skema ataupun lakaran bumi dengan diperincikan lapisan-lapisan yang terdapat pada bumi, dipermukaannya kerak dan lapisan paling dalam disebut core atau teras, ( lapisan bumi yang lain tidak perlu difokuskan). Lihat betapa hebatnya core ini, diposisikan pada tempat yang sukar dicapai, menunjukkan pada kita betapa sukarnya untuk sampai ke level generasi inti, di mana keimanan dan ketaqwaan di utamakan pada Allah SWT. Dinilai pada ibadat dan akhlaknya, Ditapis pada ilmu dan amalnya. Waduhh, moga Allah SWT golongkan kita dengan generasi bumi yang paling dalam.

Cuba kita lihat ciri-ciri core ini. Saiznya tidak sebesar mana, ada campuran cecair dan pepejal, suhunya yang melampau bangattt. Jelas pada kita saiz atau bilangan atau juga kita sebut kuantiti generasi ini tidak ramai, malah akan banyak berkurang dan kurang bertambah. Inilah realitinya apabila berhadapan dengan keadaan sebenarnya, tapi jangan cepat kita lupa, firman Allah SWT tentang golongan sedikit yang dapat mengalahkan golongan yang banyak.(2:249).

Maaf jika penulis khilaf, karakter yang terbina dalam remaja sekarang adalah hasil dari sikap yang kusut kerana kecelaruan pemahaman terhadap agama, agama difailsulitkan, perlu ada password dan sebagainya untuk mengaccess pengetahuan Islam, sulit untuk remaja yang fikirannya mencari yang simple, dan ia bukan kerana pengetahuan yang kurang atau tiada.

Pengetahuan Islam diletakkan pada level yang hanya dapat dinilai oleh professional, atau korporat agama, yang bahasa perantaranya melangit tinggi. Pemuda sukar untuk bernafas dengan penjelasan yang sang Penceramah yang ‘berilmu’ dan ego. Ditambah dengan subjek khilaf yang sengaja dipanjanglebarkan perbincangannya. Apa agaknya reaksi pemuda? Ingin turut serta ilmu tak setinggi mana, cuma mereka dapat melihat betapa seronoknya ‘insan penyembuh’ bercakaran sesama mereka.

Sikap pemuda makin serabut dengan anasir yang bertambah kalut. Oleh itu segolongan (pemuda) umatlah yang perlu bangkit melaksana dan menyuruh kepada makruf dan meninggalkan, mencegah yang mungkar. Sekali lagi, tak perlu menudingkan jari pada suasana, masa atau apa-apa saja, jangan tunggu warga emas bergerak dan melaksana, kerana pada masa yang sama mereka ingin sangat menuding pada kita. Apa yang perlu dilaksanakan perlu kita kotakan, (61:2-3).

Solusinya pada kita wahai pemuda, mengapa kita yang perlu bergerak? Kerana kita yang dituding ketika ini, kita yang dipersalahkan, kita yang dihina, dan bermacam-macam lagi, kita lah yang perlu bangkit, kitalah yang perlu membersihkan masa hadapan dari kepincangan, kitalah yang perlu menjernihkan suasana, asas sudah kita ada iaitu Islam, teladan sudah kita ada iaitu Muhammad SAW, petunjuk adalah yang terbaik dari Allah SWT, Cuma tunggu perlaksanaan, perlaksanaan dan perlaksanaan,

Ayuh wahai pemuda, gemparkan kembali Tanah Melayu, seperti tentera pimpinan Umar Al-Khattab, tentera Salehuddin Al-Ayyubi, tentera Usamah bin Zaid juga seperti pemuda Kahfi yang sentiasa mencari kebenaran dengan petunjuk Tuhan.

Bangkitlah,….




Ya Allah, janganlah Kau membolak-balikkan hati kami, jangan Kau pincangkan pemikiran kami, kekalkan kami pada sejadah mahmudah hamparanMu, sisihkanlah kami dari kesombongan, takbur, ujub, riak dan rantai-rantai kekejian syaitan dan mazmumah lainnya.


1 Menyelamatkan dunia esok, Saifuislam.com.



SMizan Saidin
Perkhabaran Dari Pemuda
alfatah_mujahid06@yahoo.com.my
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-