17 Ogo 2009

topeng

alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang masih lagi memberi keizinan dan kelapangan buat saya menulis, masih lagi diberi ruang dan peluang untuk memberi, masih lagi diberi rahmat dan kesempatan yang banyak untuk menterjemahkan amal dalam rutin kehidupan.

selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahlul Bait, sahabat sahabiah, tab'in dan tabi' tab'in, ulama-ulama, syuhada dan mujahidin, dan mereka-mereka yang masih lagi berjuang untuk menegakkan Agama Allah, dan mudah-mudahan kita berdoa dan mengharapkan moga-moga Allah meletakkan kita dalam golongan-golongan orang yang memperjuangkan Agama Islam di muka bumi ini.

salam takziah dipanjangkan buat ahli-ahli keluarga dan sanak saudara kepada allahyarham dan allahyarhamah mangsa-mangsa H1N1. Moga Allah golongkan mereka dalam manusia yang dinaungi Allah di sana.

tidak dinafikan, gelombang H1N1 yang melanda masih lagi berterusan di negara kita, dan saban hari statistik bagi kadar jangkitan H1N1 semakin meningkat, dan kerajaan malah pihak berwajib sentiasa mengembleng tenaga dan masa dalam usaha untuk menangani gejala ini agar keadaan sosial dan kesihatan rakyat dikembalikan seperti sedia kala.

dapat kita lihat rakyat Malaysia dalam usaha untuk menghindari diri dari dijangkiti telah melakukan pelbagai usaha, saranan kerajaan telah dipandang serius dan pelbagai langkah pencegahan telah dipraktikkan. Pendemik ini telah menjadikan majoriti rakyat meningkatkan tahap kebersihan diri dan keluarga. ini adalah suatu tindakan yang bijak dalam usaha untuk menangani Air-borne disease tersebut.

sana sini dapat kita lihat orang ramai memakai topeng muka, yang muda, yang tua, yang sakit, yang sihat, yang berjalan, yang bertongkat, yang berkereta, yang berbasikal, yang sedang bersukan, yang wanita dan yang lelaki, ramai yang sudah memakainya.

tapi pada pandangan saya ada sesuatu yang pelik telah makin terserlah kepelikannya. kelibat-kelibat mereka yang menjauhi virus H1N1 telah melekakan mereka tentang penyakit yang sudah lama membiak dalam badan manusia. manusia semakin lupa penyakit ini telah beranak-pinak dalam sosial kehidupan manusia.

yang menutup hidung dan mulut, terlupa dia sedang mengenakan pakaian yang tidak menutup apa yang wajib ditutup, hidung dan mulut ditutup sempurna, pakaian yang dipakai ketat walaupun lengkap menutup anggota, "pakai baju tetapi telanjang".

yang lelaki, lebih trauma dengan H1N1 walau dijari masih terlekat ubat nyamuk berjenama gudang garam (baca : gudang haram), sibuk menceritakan sana ada kematian, sini ada kes, kes di badan tak tertuding, ingat mati untuk diri sendiri tidak, sibuk menceritakan mati orang lain.

penyakit membuka aurat lebih utama menjadi perhatian, bukannya H1N1, pakai topeng sehingga nak berjalan pun terhalang pandangan, terlupa pula seluar ketatnya yang menyulitkan pergerakan. yang lelaki kecoh berfutsal dengan seluar yang kononnya memudahkan pergerakan jua sibuk dengan topeng muka. jadilah manusia bertopeng yang memahami fungsi "topeng" sebagai penutup. penutup dari kelalaian, penutup dari kemungkaran.

penyakit yang datang jadikan ia sebagai pengajaran. itu mungkin bala Tuhan kafarah (penghapus) dosa, namun penyakit yang tidak menyerang jangan pula kita tempah tempat untuk meraikan kedatangannya

"hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan."-at tahrim : 6

jauhilah penyakit yang mampu kita jauhi, moga kelak ia bermanfaat untuk diri dan keluarga.

pesanan ini dibawa khas oleh diri ini.


ikhsaninsan
selamat berpuasa

Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-