25 Nov 2009

Cucu Ismail


satu ketika saya membaca ayat-ayat Al-Quran, patah demi patah, bait demi bait, hati merasa sayu, terlintas rasa sendu mengenangkan sesuatu, iaitu mengenangkan punca diri ini, sesuatu yang mengembalikan diri kepada fitrah, seorang insan yang serba-serbi kurang, sesuatu yang melorong pencerahan diri, mengubah tabii makhluk menjadi hamba bernyawa, menjadi sesuatu yang berfungsi dan mampu memberi, bukan sekadar patung yang dijana bateri, tetapi dihidupkan dengan sinergi naluri.

setiap patah kalam itu menteleport diri kembali ke kering tanah Arab, debu kota kegemilangan, seluruh jazirah arab yang buminya pernah dicecah kaki mulia sosok bernama Muhammad SAW, Habib Allah. setiap bait itu membawa kembali diri kepada perit jerih seorang manusia yang menjadi perantara antara manusia dan pencipta, penghubung Nur dari Tuhan, pemisah kegelapan dari thagut, membawa kembali diri ini kepada manusia agung, yang membawa sifat sempurna, pelengkap akhlak.

ayat-ayat yang saya baca ini, pernah suatu ketika ia keluar dari mulut manusia yang paling hebat di muka bumi, pernah satu ketika ia keluar dari mulut yang mulia, yang dibacakan berulangkali oleh Rasul SAW kepada umatnya. Ia pernah satu ketika disampaikan kepada umatnya yang paling baginda sayangi, yang kerana mereka beliau berkorban segalanya.

kalam-kalam yang pernah saya baca ini, pada banyak ketika ia menjadi modul tarbiah kepada sekumpulan manusia, ditabligh kepada manusia oleh As-Siddiq, ditutur langsung oleh Al-Amin, ia suatu ketika pernah disampaikan,...tapi pada suasana yang sangat berbeza.

saya sedang membaca kalam ini, di punggung berlapik kulit berlapis tilam, dihembus sejuk putaran kipas dan nyaman penyaman udara, penuh lengkap, yang hampir tenangnya bukan kerana nyaman ayar-ayatNya tapi dek kerana selesa tempatnya, yang satu ketika dulu, disampaikan oleh seorang manusia yang duduk berlapik pasir, bertilamkan pelepah tamar sebagai pembaringan, yang pada banyak ketika, pedih mukanya dipanah mentari, mencium debu tanah menyampaikan As-Salam.

Rasul SAW dengan peluh didahi, tanda turun wahyu, terus menapak menyampaikannya, tenang memberitakan, dengan beban yang bakal diterima, dengan ujian yang bakal tiba, tetap saja ia bersalam dengan mehnah, berbual dengan ujian, dan bermesra dengan cacian, hanya untuk akalm yang sedang saya baca ini, yang sedang saya baca ini.

air mata saya mengalir bila mengenangkan tika Rasul SAW mengalir air mata kerna ketakutannya terhadap janji Allah melalui ayatNya, Rasul SAW merintih sendu bila datang janji Tuhan tentang Kiamat, the judgement day, hari di mana tiada upaya manusia emlainkan dengan rahmat Allah. Baginda mengenangkan umatnya yang bakal ditinggalkannya, yang bakal Baginda tinggalkan.

satu ketika saya merasakan diri ini seakan-akan bertuah sepertinya Ibnu Mas'ud, dapat memperdengarkan bacaan ayat suci ini kepada empunya tubuh bergelar kekasih Allah, mengumandangkan Kalam ini kepada tubuh manusia pertama kali mendengar Kalam Suci itu, yang satu ketika beliau dapat melihat tubuh itu menitiskan air mata, tersedu, kerana sedang berbicara dari hati ke hati dengan Al-Quran, tubuh itu menangis lantaran mengenangkan umatnya, mengenangkan bahawa dirinya bakal menjadi saksi kepada sebilangan umat, yang Baginda sayangi.

Rasul itu hanya satu tugasnya, emnyampaikan, sama ada dengan berita gembira atau dengan berita duka, itu terangkum menjadi peringatan dan pengajaran, tapi dengan satu itulah, Baginda rela menempuh pelbagai ujian dan fitnah, dilukai, hanya kerana menyampaikan, hanya kerana umatnya.

Ku mengharapkan agar Kalam ini, bersemadi dalam jiwa ini, menemani langkah kaki, membentuk acuan syumul untuk tubuh ini wahai Rasul,


ikhsan insan
Aidil Adha ini untuk mu...
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-