2 Dis 2009

baju rasmi

baju rasmi ke sekolah menengah adalah baju sekolah,baju putih dan seluar hijau bagi lelaki, baju putih dan kain biru bagi kaum hawa. Baju rasmi seorang tentera adalah sepasang hijau seperti yang dapat dilihat apabila berkunjung ke kem tentera ataupun UPNM, hatta seorangg waiter dan pilot itupun punya costume , cantik lagi berhias dengan reben dan tali leher. Namun, pernahkah terlintas dalam minda kita, baju rasmi apakah yang kita pakai ketika mahu menghadap Allah di padag mahsyar kelak?

Persoalan, apa agaknya bentuk dan gaya baju rasmi ketika ke tempat kerja?

Soalan itu bukanlah soalan yang sukar, jua bukanlah soalan seperti ditanya dalam rancangan realiti are you smarter than five graders ?

Adakah lelakinya memakai slack, khakis, kemeja dan wanitanya memakai baju kurung atau kebarung atau kebaya?ataupun.... perempuannya memakai celana berukuran anak-anak tahun enam?


Apa sebenarnya tafsiran bagi pakaian rasmi?
Orang lelaki melayu pakaian rasmi mereka ketika hari perayaan adalah baju melayu , tidak kisahlah sama ada baju melayu Johor atau baju melayu Kedah, Perak, Negeri Sembila, Selangor ataupun Jawa, ya, lelaki melayu sinonim dengan baju melayu mereka…bukankah melayu tak kan hilang didunia?


dan, perempuan melayu pula sinonim dengan baju kurung mereka, kenapa sinonim? Wanita melayu(wanita melayu terakhir @ tidak) mempunyai nilai kesopanan yang tinggi, dengan berbaju kurung, yang longgar dan tebal, dapat mengelakkan fitnah dari orang kebanyakan, itu tujuan asalnya, mempamerkan nilai keIslaman dan kesopanan wanita timur.

Tapi bila yang dipakainya itu, celana ukuran kanak-kanak, bajunya juga ukuran kanak-kanak, mungkin tafsiran baju rasmi bagi kaum wanita perlu di perlu diREMINDkan kembali.

yang mengistilahkan baju rasmi itu, hanyalah sembang dan kata manusia, makna kata, yang manusia 'rasa' cantik, yang manusia 'rasa' sesuai, yang manusia 'rasa' indah bila memakai, indah bagi yang melihatnya, itulah 'rasmi' namanya, biarpun ketat terkutat-kutat.


Biar di ofis sekalipun, yang wanitanya, pakaian rasmi mereka tetaplah perlu yang menutup penuh aurat, satu, yang longgar dan tebal, dua, dan ketiga ialah bau bukan baju, tapi 'bau rasmi'. Tinggalkan seketika persoalan bau rasmi itu.

Bukankah hadith menyebutkan, akhir zaman nanti terdapat wanita yang memakai baju tapi “telanjang”, itulah tafsiran telanjang, yang sendat terkulat-kulat. Jauhilah perkara yang boleh menebarkan lagi fitnah, kerana dirimu wanita, begitu berharga.


Bila sampai satu ketika , ada wanita yang mengatakan dia tidak memakai baju rasmi ke ofis, kerana yang ada dibadannya ketika itu, pakaian tak rasmi, yang seluar dan bajunya menampak susuk tubuh, "menyakitkan" mata, di mana tak rasminya baju itu? Di ofis, atau di mata yang memandangnya, atau di mata pemakainya? di mana seorang wanita itu berada, jika dikhalayak manusia, rasmi bajunya adalah memenuhi kriteria tadi,...berhati-hatilah wahai wanita, kerana anda sedang melakukan gangguan seksual ke atas kaum lelaki. Hindarkanlah diri anda dari menjadi penyumbang kepada jenayah-jenayah yang sudah berlambak-lambak di tanah air ini.

Yang lelakinya pula, segak pula bertie, long pants dan long sleeve, tapi bila luar dari ofis, semua sleeve nya dibuang, yang tinggal adalah pakaian ahli gimnastik!!!. Nak bermain futsal mainlah, nak berbadminton silakan, tapi itu bukan alasan untuk memalingkan diri si lelaki dari kewajipan menutup aurat.

Wahai saudaraku, walaupun kita dikenal kerana selalu berjemaah di surau sekalipun, auratmu jua perlu ditutup, jangan biar sahabat-sahabat yang tidak selalu ke surau mempunyai bukti untuk mengiakan bahawa mereka juga sama dengan anda, “kaki surau pun pakai pendek”.


Biarlah baju rasmi kita diterima oleh Allah, kerana Dia yang mutlak menentukan rasmi atau tidak kita untuk merasai syurga.


Ikhsan insan
From KL to Taiping, of course with love
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-