9 Dis 2009

batu bersurat


pagi ini hujan agak lebat, dari RnR seri kembangan, udah mula kelihatan biker-biker memberhentikan kenderaan, melapis tubuh dengan rain coat, dari arah pusat bandar jelas awan gelap memonopoli langit Tuhan, alah bisa tegal biasa, ku selimut tubuh lantas meredah hujan,

memang lebat hujan, ku tabahkan jua demi memenuhi ibadat pekerjaan, hujan tidak reda sehinggalah sepatu ku mencecah tar di ofis.

sejuk tubuh ini masih terasa, dari hening subuh tadi ku sudah bermandi mutiara dari langit, mutiara yang menguji anak adam untuk bangun menyembah bersama jemaah. Moga Tuhan jauhkan diri dari sifat nifaq.

Setiba di ofis, koran ku baca, sementara menunggu untuk bersarapan, diselak dan disemak, banyak yang ku baca, tapi cuma sedikit yang ku cerna, hanya bertujuan untuk mendapat appetite sebelum mula bekerja.

Aku percaya dan mengiktiraf batu bersurat, itu sejarah, yang bukan dibuktikan hanya pada nilai usianya, tetapi petunjuk bahawa Islam telah benar-benar sampai di bumi Malaysia ini, lain pada itu, tiada pengiktirafan yang selayaknya untuk batu tersebut melainkan tulisan-tulisan pada batu itu, difahami, lantas diteliti, lantas dipraktik dan lantas ia benar-benar membuktikan ia bukan sekadar 'bersurat' tapi jua 'bersirat'.

Al-quran diturunkan dalam nada mudah dan tegas kepada manusia, membawa mesej yang senang di fahami ketika zaman kehidupan Rasul SAW, jua cepat dan pantas jika cuba difahami umat Islam sekarang.

"dan demi sesungguhnya, kami telah mudahkan Al-quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pengajaran"

Al-Quran diturunkan berperingkat-peringkat, dan di zaman kerasulan Nabi SAW, para sahabat menghafal keseluruhan ayat suci al quran, dan disampaikan, selepas wafat Nabi SAW, para sahabat mula menulis di atas pelbagai medium, dan disampaikan. dan seterusnya tiba kaedah penulisan zaman Uthman, disebar dan di sampaikan.

Di satu ketika, telah banyak 'pelepah-pelepah tamar bersurat', 'daun kayu bersurat' dan jua 'batu-bersurat'.

Dan kini, sudah ketinggalan jika manusia menggunakan batu, sekarang manusia menggunakan kertas untuk mencetak 'mushaf bersurat', guna teknologi untuk menghasilkan 'CD bersurat' malah dalam telefon sudah ada,'surat-surat' jua boleh diedar kemas dalam 'pendrive bersurat', hanya tunggu untuk digunakan.

Pengiktirafannya???...kembali kepada main menu...kembali kepada desktop... Ada apa ada pada desktop?
Pada desktop kita boleh semak dan mengedit my document( tugas dan duty ) kita di dunia, kita juga boleh search di my computer(ad-din) berkenaan syariah Islam, kita boleh teroka deep sea of Islam, kita selam terus ke dalam, agar kesyumulan Islam dapat kita rasai, dapat difahami. Seperti mana sukarnya manusia mengklasifikasikan haiwan dan tumbuhan yang hidup di laut dalam yang mencecah ribuan meter, begitulah detailnya Islam malah lebih lagi.

Pengiktirafan yang menjumudkan,
pengiktirafan yang membutakan,
pengiktirafan manusia yang menceriakan fana pencacai bangsa.

Semak kembali inbox, simpan yang berkenaan dan tandakan spam yang menyesakkan dan lontarkan ke recycle bin agar boleh didelete terus. Iktiraf diri sendiri berdasarkan surat dari Tuhan, surat cinta dari Tuhan. Kerana bangsa mana lagi mahu kembali pulang ke era flinestone?...flinestone saja sudah bijak menggerakkan kereta dengan kaki.

apa mahu biar 'batu' itu terus menghempap 'kaki' kita???

ikhsaninsan
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-