18 Sep 2008

Ramadhan ini



Selamat datang bulan penuh keberkatan, selamat datang bulan penuh kenikmatan


Setiap Ramadhan yang datang pasti akan membuatkan mata saya bergenang,
mengenang diri yang meniti dini,
betapa besarnya rahmat Tuhan pada ku,

11 bulan yang dilalui seakan-akan baru semalam saya rintis jalannya,
dan perkataan itu kembali menjenguk diri
adakah diri ini mengalami perubahan?

setahun yang sudah, saya masih lagi terkapai dan terawang-awang,masih mencari tongkat untuk menopang tubuh, kehidupan pasca konvokesyen,seperti kebanyakan graduan,
yang saatnya menanti dan terus mencari kerja,


dan hari ini walau diri masih terkapai-kapai, mencari tapak untuk berdiri,
Allah rencanakan satu pentas untuk saya melihat diri, men'cipta' diri dengan
landasan Quran dan Sunnah,
Saya bersyukur kepada Tuhan yang Maha membalikkan hati,
Dia kekalkan saya Istiqamah dan istimrar pada jalan ini,
jalan menuju Tuhan, Jalan pentarbiyahan yang mencuit syahdu jiwa,

Bulan Rahmat ini menguji diri, kehilangan dan pengorbanan yang berniat menduga iman,
Allah lebarkan rahmatnya pada jiwa ini, agar menerima seadanya, memberi segalanya,
Allah tinggikan martabatnya hambanya dengan nilai iman yang terbina,
bukannya didasari oleh tinta amal, tapi rahmat dan syafaat.
Itulah kuasa Yang Esa, andai Amal yang dikira, saya yang terhina, terperosok jauh ke dasar neraka, lantaran amal yang berupa basi.

Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

Tuhan ku, bukan banyaknya amalan yang patut ku perhatikan, tapi yang lebih utama pada Mu adalah bagaimana amal yang ku persembahkan pada Mu,

Ramadhan ini,
ku harap akan dapat menggamit perhatian Mu,
sekadar perhatian Mu, Ya Rabb ku
kerna mana mungkin ku bisa meraih cinta Mu walau sekelumit
hanya dapat ku beri perasaan ini, yang tak bisa ku namakan sebagai cinta
kerna tak layak ku meletakkan diri bersama Kekasih Mu.

Ku harap untuk bertemu Ramadhan mendatang dalam keadaan berserah diri
kepada Mu, Ya Allah,

Hidup untuk dunia seakan-akan hidup selamanya,
hidup untuk Akhirat seakan-akan mati esok harinya

Moga Cinta Berbuah Syurga

SMizanSaidin
12.05 pm
18 Ramadhan 1429H

Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-