31 Okt 2008

Pesanan expert kepada amatur

“Benda nie kalo korang nak tahu, ulamak kiter dah bahas panjang giler kat dlm bk jar wa ta’dil. Korang tak kesian ke tgk ulamak susah2 buat kajian, pehtu korang main ckp ikut suka jer bab2 muawiyah dgn ali ni. Cb korang baca btl2 dlm bk al-awasim minal qawasim yg ibn al-arabi tulih 2. kire sume benda ader dah disebut kat c2…”

Minggu lalu, saya telah mengemukan keratan petikan di atas sebagai suatu contoh pembaziran yang berlaku ke atas banyak blog. Pembaziran terjadi kerana bahasa yang tidak dijaga, menyebabkan isi kandungan yang berkualiti hilang kelayakan untuk dikembangkan menjadi sebuah buku.

Mengapa buku?

Saya pernah berdoa kepada Allah SWT supaya membantu saya untuk tidak mati tanpa meninggalkan sebarang buku! Buku adalah ‘tinggalan’ paling penting untuk memastikan kita tidak mati selepas mati. Bahan bekalan untuk membantu manusia hidup, biar pun setelah kita mati. Justeru hiduplah kita jika demikian halnya, biar pun selepas tubuh hancur dimamah bumi.

Setiap yang menulis di blog, harus menanam cita-cita ini. Asas utamanya ialah terus mengasah isi, namun disampaikan dengan bahasa yang baik. Sebuah tulisan yang dijaga bahasanya, akan kekal segar di sepanjang zaman. Tulisan yang ditulis sesuka hati, akan menjadi bahan ketawa penulisnya sendiri, sebelum pembacanya suatu hari nanti.

www.Saifulislam.com.
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-