5 Nov 2008

Fityan atau Syabab

Mungkin tergerak atas permintaan seorang sahabat, yang sentiasa dekat walau di mana jiwa ini berada, “Tak mau tulis pasal Selamat Hari Lahir?”,....,

Waktu itu, kami sedang menjamu selera, ceria bercerita tentang masa depan. 2, 4, 7 tahun dari sekarang, emmm,... apa mungkin kita masih di ‘meja’ itu, di ‘kedai’ itu, berbual dan makan-makan, meneguk berita dengan cara cerita. Indahnya tika waktu merancang.

Hari ini genap 23 tahun 1 bulan, mengikut kalendar matahari (gregorian),
Atau dalam hijriah, 23 tahun 9 bulan dan beberapa hari, emmm...lagi tua mengikut kalendar ini.hehehe.

Sebagai persediaan menghadapi Hari Pembalasan, harus diingat firman Tuhanku,

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan”.- (Al-Hasyr : 18)

Al-Ghazali menggambarkan, yang paling jauh dari kita adalah umur yang telah kita tinggalkan, bukannya matahari mahupun bulan ataupun bintang.

Nah,... dalam menjalani hidup, aku akan berulang-ulang membelek lembaran-lembaran lepas, supaya sentiasa terpahat dalam diari perjalanan agar masa depan akan dapat dicetak , dihasilkan dengan lebih mantap dengan CD, thumbdrive malah kemungkinan besar disimpan kemas dalam external hard disc, tetapi akan sentiasa ku ingat lembaran itu akan lusuh dan usang, di mamah zaman dan anai-anai (anasir negatif zaman metropolitan).

Ketika kehujanan, mana mungkin akan dapat ku cari tempat teduh di Sahara, mustahil sekali.

Ku yakin sekali, kemarau juga akan berkunjung, menjarah segalanya pada yang terkena tempiasnya, waktu itu, di mana dapat ku cari sumber penyegar wajah yang lesu ini.

Lembaran itu yang banyak mengajar, memimpin hingga aku ke sini, mengajar aku memperbaharui dan mengamali kalam yang lama di tinggalkan, menebalkan kembali dakwat yang hampir pupus dan lupus, menuntun kembali bacaan pada makhraj dan tajwid kehidupan.

Itu semua kerana lembaran bernama Usia, yang ku kenal tika aku terbit dari rahim bonda, ku kenal tika merengek di malam hari, ku ikut tika menjengah remaja ,itulah lembaran yang tercipta, ku ukir alur terbaik supaya ia bisa mengalir dengan saksama dan sepadan dengan upayaku sebagai manusia.


Emm,... adakah lembaran itu akan tetap bersamaku, ketika mungkin suatu hari nanti aku tak lagi di ‘meja’ yang sama,’ kedai’ yang sama, kerana rezekiku di tanganNya, tenagaku juga di tanganNya,

Di saatku lumpuh pada usul dan waktu, mampukah aku berdiri, pada tapak dunia yang semakin senget, tanpa pacuan kenderaan Tuhanku yang diimpi manusia sejagat.

Kerana Allah jualah pencipta bahkan mampu memusnah, dalam ertikata untuk menghindari kezaliman yang puncanya manusia.

Usiaku bukan milikku, Sesungguhnya solat, ibadah, hidupku dan matiku, hanya untukMu, hanyalah milikMu, tiada upaya untukku rampas, takkan mampu untuk galas sendirian.
Umurku akan berlalu, meninggalkan sisa untuk ku kutip lagi di waktu tertentu, namun pincangnya aku, kapan waktunya dapat ku kutip supaya ia bisa seragam dengan pola perjalananku???

Kapan???

Apa mungkin aku Fityan, atau mungkin aku syabab???

Teringat ku teringat , pada janjiMu ku terikat,
Hanya sekejap ku berdiri, ku lakukan sepenuh hati,
Sakitku ini tak ada erti
Jika Kaulah sandaran hati
Kaulah sandaran hati,...



Pada yang tercari-cari
SMizanSaidin
9.09 am
7 Zulkaedah 1429
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-