8 Mac 2010

da'ie , di mana kamu...

Ya Allah,
di kala aku mengeluh ini,
aku sedang mencuri masa dari umat ini

di kala aku merintih keletihan,
aku sedang lalai terhadap umat ini

ke mana tekadku dulu,
di waktu hayun kaki tak kenal buntu,
di kala haus sepatu tak ku sedar,
di saat ku junjung seru agamaMu,

di saat aku sedang bernyanyi berlagu,
di waktu itu sejuta umat menantiku,
mendamba masa yang ku janji untuk mereka,

tugas dipikul tanggung di pundak,
itu bukan sekadar sakti,
tapi janji, di waktu ku berdiri,
di waktu ku sunyi, duduk berhampar lapang,
tika dihujan sibuk memanjang

ke mana, kantuk, perlu kau pergi,
ke mana, letih, pergilah ke mana saja,
aku ada urusan perlu selenggara,
berjuang mana ada rehat,
rehat hanya bila mati*,
bila sudah pergi.


* kata-kata seorang insan yang memperhambakan diri dan masanya hanya untuk dakwah...


ikhsanisan
only now i found myself i feel so strong
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-