22 Ogo 2008

Berjuang dan bersabarlah dalam meniti kejayaan

Sering kali apa yang diimpi atau diharapkan tidak menjadi kenyataan sebaliknya pelbagai dugaan menghampiri diri ketika saat hampir menggapai kejayaan. Berikut disiarkan panduan (petua) menghadapi dugaan, kegelisahan dan kemurungan.

1. Kita bertanya : kenapa aku diuji?
Al- Quran menjawab, Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami telah beriman,” (I am full of faith to Allah) sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (29 : 2-3)

2. Kita bertanya : kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Al-Quran menjawab :Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (2 :216)

3. Kita bertanya : kenapa ujian seberat ini?
Al-Quran menjawab :Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”(2:286)

4. Kita bertanya : kenapa rasa kecewa?
Al-Quran menjawab : “Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang beriman.”(3:139).

5. Kita bertanya : bagaimana akan menghadapinya?
Al-Quran menjawab : “Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih dari kesabaran musuh, (di medan perjuangan ), dan bersedialah ( dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah (be fearful of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya kamu berjaya(beruntung,-mencapai kemenangan). (3: 200)

6. Kita bertanya : bagaimana perlu aku menghadapinya?
Al-Quran menjawab : “ Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat ; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (2:45).

7. Kita bertanya : apa yang aku dapat dari semua ini?
Al-Quran menjawab : “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri, harta, mereka dengan memberikan syurga kepada mereka,....(9:111)

8. Kita bertanya : kepada siapa aku berharap?
Al-Quran menjawab : Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (9:129)

9. Kita berkata : aku tak dapat tahan!
Al-Quran menjawab : Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum kafir.”(12: 12)


sumber : Siasah

Dan aku mekar kerana Bangsaku
Dan bangsaku adalah Bangsa ISLAM


SMizanSaidin

Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya
kepadaNya aku bertawakkal
Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lisan (dakwah).
-Sayyid Abul 'Ala al Maududi-